יום ראשון, 7 בספטמבר 2014

אז מה מלמדים בקורס מידענות? איך לחפש בגוגל?

השבוע חגגנו ענבר ואני עוד סיום מחזור של  קורס מידענות ביחידה ללימודי חוץ של הטכניון.
כמיטב המסורת של סיום קורס אכלנו (כי איך אפשר בלי פשטידת התירס של בישולה?), הצטלמנו, הצגנו את תוצאות פרוייקטי הגמר וסיכמנו מה למדנו בקורס.

ביום הפתוח שאנחנו מקיימות עבור נרשמים חדשים בתחילת שנה, אני שואלת אותם בחיוך האם כשהם מספרים לחברים שלהם שהם רוצים ללמוד מידענות הם מקבלים את התגובה הבאה: מה ילמדו אותך שם, איך לחפש בגוגל??? לפי החיוכים של כולם אני מבינה ששוב פגעתי בול.
במפגש הסיום אני שואלת אותם אם יש להם תשובה לחברים שלהם. הלב שלי מתרחב כשאני רואה שוב את החיוכים, אבל הפעם עם ניצוץ בעיניים וההבנה שעבודת המידען היא הרבה יותר מסתם חיפוש בגוגל.

אז הפוסט הזה הוא בשביל כל אלה שרוצים לדעת מה ההבדל בין לחפש בגוגל לבין לעסוק במקצוע המידענות.

לאורך השנים פיתחנו ענבר ואני את מתודולוגית ששת השלבים בעבודת המידען, נראה לי שזה מסביר הכי טוב למה מידענות זה מקצוע.

שלב ראשון - ראיון לקוח - לעתים קרובות הלקוח שלנו לא באמת יודע מה הוא מחפש, השאלות שאנחנו שואלים אותו במהלך הראיון יביאו לכך שבסוף השיחה/פגישה נדע בדיוק מה לחפש ועוד יותר חשוב, הלקוח שלנו יבין מה חשוב לו לדעת.

שלב שני - חיפוש המידע - בשלב הזה אנחנו לא רק כותבים שתיים או שלוש מילים בגוגל אלא מחפשים מילות מפתח, בונים אסטרטגית חיפוש ומאתרים מקורות מידע רלבנטיים.

שלב שלישי  - מיון וסינון התוצאות - אחד השלבים הקריטיים ביותר בעבודת המידען. איזה מידע להשאיר, איזה מידע להסיר (יצא לי חרוז), האם המידע עדכני? האם המידע אמין?. השאלה שאני שואלת את עצמי בעבודת חיפוש מידע היא שאלה אחת פשוטה: המידע שמצאתי עונה לשאלה של הלקוח? כן - משאירה, לא - מסירה. כמה פשוט, לא?

שלב רביעי - עריכה, עיבוד וניתוח המידע - כמה שהסטודנטים שלי לא אוהבים אותי בשלב הזה כשאני גורמת להם למחוק משפטים (לפעמים גם פסקאות שלמות) שלא מוסיפים מידע. המסמך צריך להיות מעוצב ויזואלית, עם ראשי פרקים, תוכן עניינים, לינקים למקורות המידע אבל בעיקר עם תובנות על הנושא שחקרנו.  השלב הזה הוא מה שמבדיל את עבודת המידען מ"סתם" חיפוש מידע בגוגל. כאן יושב לו הערך המוסף. ולאחרונה אפילו זה לא מספיק. מידען טוב גם מייצר מידע, כמו למשל טבלה הום מייד שמסכמת את כל המידע על המתחרים או גרף שייצרנו מתוך טקסט של מאמר. בדיוק בשביל הדברים האלו משלמים למידען.

שלב חמישי - שליחת דו"ח מידענות ללקוח - הדו"ח צריך להראות בדיוק כמו שנראה דו"ח סקירת שוק (בלעז קוראים לזה: Market Research Report). על דו"ח כזה משלמות חברות כמה אלפי דולרים טובים. זה השלב שבו אנחנו חייבים לעמוד בדד ליין שהציב לנו הלקוח. דו"ח שנשלח אחרי הדד ליין הוא כמו העיתון של אתמול!

שלב ששי - קבלת משוב - כי בלי משוב, איך נדע שמה ששלחנו ענה על השאלות שהוגדרו בשלב הראשון?

אז, בהצלחה לכל בוגרי הקורס שהפכו השבוע למידענים !

בוגרי קורס מידענות 2014






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה